Saturday, October 17, 2009

Fruktskola!

Kiwi
De "kinesiska krusbären" är bär som växer på en buskartad klängväxt. Om kiwibusken inte får det klimat den gillar blir bären inte större än ett krusbär. Smakar som en blandning mellan krusbär, melon och smultron. Innehåller ett äggvitespjälkande enzym, actinidin.

• Näring: en kiwi innehåller ungefär dagsbehovet av C-vitamin för en vuxen. Innehåller även vitamin A, D och är rik på kalium och järn.
• Mognad och hantering: lagras de svalt håller de upp till 8 veckor, vid 0 grader upp till 6 mån.
• Import: hela året från Nya Zeeland, medelhavsområdet, Chile.


Dadel
Dadelpalmen är en uråldrig kulturväxt som blir flera hundra år gammal och det är när den är 80-100 år som den ger rikast skörd. Hela färska dadlar skördas mogna och djupfryses innan de exporteras.

• Näring: innehåller Vitamin A, B1, B2, kalicum, fosfor och järn (9-12 hela dadlar utgör dagsbehovet av järn för en vuxen). Dadeln har ett lättsmält "invertsocker"; en blandning av frukt och druvsocker som också finns i honung.
• Hantering och mognad: förvaras i kylskåp, där de håller sig i 10 dagar.
• Import: främst Nordafrika och Israel.


Passionsfrukt
Det finns två sorter av passionsfrukt; den med brunt-vinrött skal och den med gult och delvis rödaktigt skal. Den bruna är vanligast i handeln.

• Näring: B12 (!), vitamin C och lite kalcium och järn.
• Hantering och mognad: ska inte ätas med slätt skal, låt den mogna tills den skrumpnar och får ett "hamrat" skal.
• Import: hela året från Afrika och Sydamerika.


Honungsmelon
Till skillnad från vattenmelon som har sina kärnor insprängt i köttet har honungsmelonen, cantaloupe (betyder "Vargsång" på italienska) och nätmelonen sina kärnor i en ihålighet i mitten. Dessa meloner är mer näringsrika än vattenmelonen. Släkt med gurkväxter.

• Näring: vitamin A, B1, B2, kalcium och fosfor.
• Hantering och mognad: melonerna skördas omogna, för de skulle inte klara transporten då de är för sköra och känsliga för stötar. Skördas de för tidigt utvecklas aldrig smaken. Ha gärna melonen ute över natten om du ska äta den på morgonen. Rumstemperaturen lyfter fram aromerna bättre; precis som med chokladpraliner som inte bör serveras kylskåpskalla.
• Import: hela året, Europa Afrika och Latinamerika.


Granatäpple
Kommer ursprungligen från Västindien. Populär redan innan Jesus tid. Inuti frukten som har ett hårt, stelt skal finns kärnor som är omslutna av saftigt kött, och mellan kärnorna som ligger tätt packade finns vita skiljeväggar man inte äter. Har du inte testat granatäpple så gör det. Lite svår att äta eftersom det stänker röd saft när man gröper med sked som ger fläckar. Smakar som en blandning av söta röda vinbär och rabarber.

• Näring: granatäpplet är en populär superfood, tänk dock på att det höga innehållet av antioxidanter som finns i har lätt att oxidera och bryts ner i kontakt med syret, så den bör ätas omedelbart och helst inte som juice utan naturell för att du ska få fördel av antioxidanterna.
• Hantering och mognad: rätt så tålig. Förvara i kylskåpet.
• Import: hela året från Israel, Spanien, Turkiet och Sydamerika.


Banan
Tillhör de äldsta kutlurväxterna. Plantan är en ört som driker kopiösa mängder vatten. Plantan kan bli upp till 12 meter hög! Det finns ca 300 olika sorters banan. Tex finns det banansorter som innehåller pepparkornsstora, svarta frön inbäddade i fruktköttet. De bananer vi äter har inga frön utan s k rudiment efter fröämnen. Efter att bananplantan fått blomma som bildas till bananklasar, vissnar bladdelarna på plantan ner. I början på 1900-talet kom bananen till sverige.

• Näring: bananen har som omogen hög nivå av stärkelse som sen omvandlas till socker i mognadsprocessen. Den går från att vara en grönsak till en frukt s.a.s. Innehåller vitamin A, C, B1, B2, B6 och magnesium, kalium, järn, fosfor och koppar.
• Hantering och mognad: tål inte att förvaras i kylskåp, jättekänsliga för tryck.
• Import: Asien, Latinamerika, Afrika.


Mango
Ursprungslandet är Burma och Himalaya och Indien. Mangoträdet liknar vårt kastanjeträd till formen. Buddha lär ha blivit upplyst medans han sov under ett mangoträd! Trädet får frukt två gånger om året. Storleken på frukten kan variera mellan ett päron och en kokosnöt i storlek. Finns mer än tusen sorter av mango. De som exporteras är de som är lite extra tåliga; frukten är mycket känslig för frakt. Smaken är söt och kärv.

• Näring: vitamin A och C, kalcium och järn. Stärker njurarna.
• Hantering och mognad: får en gulaktig färg på skalet som mogen, doftar också aromatiskt först då. Små bruna och svarta fläckar är också tecken på mognad. Förvaras i rumstemperatur för eftermognad. Mogna frukter ätes genast.
• Import: hela året från Kenya, Sydafrika, Israel, Egypten och Brasilien.


Ananas
Härstammar från Brasilien och Paraguay. Ananasen är en buskartad perenn ört med taggar. Stjälken som frukten sitter på växer rakt igenom frukten, därav den hårda mittenskåran.

• Näring: innehåller enzymet bromelin som spjälkar mjölkproteiner. Vitamin C och kalium.
• Hantering och Mognad: känslig för tryck, ska inte förvaras kallare än 5 grader.
• Import: hela året från Centralamerika och Afrika.


Papaya
Kommer ursprungligen från Mexico. Är ett palmlikande träd. En enda frukt kan väga upp till 10 kg. Smaken på frukten saknar syra. Om man droppar på lime el. citron framhävs smaken mer. I tropikerna använder man de svarta kärnorna i papayan mot tarmparasiter.

• Näring: innehåller enzymet papain, vitamin C, kalium och betakaroten.
• Hantering och mognad: mogna frukter har ett gulaktigt skal. Skalet är tunt, så papaya är mycket känslig för stötar.
• Import: hela året från Brasilien och Costa Rica bl.a.


Sharon
Härstammar från Kina eller Japan. En av mina favoritfrukter! Äter den både knaprigt omogen och helt mosigt övermogen. Otroligt söt, fyllig och saftig. Påminner lite om en tomat men med tjockt skal som är lite hårt, kan innehålla nån kärna men är sällsynt. Väldigt mättande.

• Näring: betakaroten och kalium och lite C-vitamin.
• Hantering och mognad: kan ha bruna fläckar i skalet som beror på en oxidation av sockret, detta försämrar inte kvaliten på frukten. Förvaras i kylskåp.
• Import: okt-mars Israel.


Persika
Tillhör samma släkte som plommon, mandel och aprikos; stenfrukter. Härstammar från Kina där den odlats i 4000 år! Finns flera tusen olika sorters persikor. De sorter som har slätt skal som på ett äpple kallas nektariner. Persikor är ludna.

• Näring: innehåller bra med vitamin C och A, kostfibrer, niacin och kalium.
• Hantering och mognad: tryckkänslig, temperaturkänslig; bör inte förvaras i kylskåp.
• Import: hela året från Sydeuropa, Sydafrika och Sydamerika.

7 comments:

H C Barregren said...

Tack för fruktskolan. Jag har blivit varnad för banan som spär på insulinet snabbt, det var intressant att höra att mogna bananer är bättre!

Zelda said...

Det är alltid så roligt (?) att kika in här hos Dig; jag tror ju att JAG har koll men jag lär mig ALLTID någonting nytt av Dig :)

KrimsKRAMs,
Zelda.

Henrik said...

Att bananer inte tål att förvaras i kylskåp är inte riktigt sant.
Om man har mogna bananer som man vill lagra lite längre så går det jättebra att lägga in dem i kylen. Skalet kommer att se jätteäckligt gråbrunt ut efter ett tag men fruktköttet håller sig faktiskt fräscht förvånansvärt länge.

Anonymous said...

hejsan kan du skriva lite om mat som ökar förbränningen som amn får en bra förbränning mvh Sofia:)

Anonymous said...

Hej Karolina! Här kommer en fråga som egentligen inte hör hemma till detta inlägg. Jag undrar om du själv har beställt produkter från Sunfood någon gång? Vad kostade frakten och tillkom det tullavgifter? Är det några speciella produkter som du rekommenderar att jag beställer? Tack på förhand!

Karolina Norman said...

Sofia: generellt så kan man säga att raw mat ökar förbränningen. Problemet brukar oftast vara det motsatta, att man inte får i sig tillräckligt med kalorier. Men. Om du vill tappa mer vikt så var försiktig med torkad frukt, kör hellre på stevia när du sötar efterrätter och ät MER fett. Fett bränner fett. Satsa på starka kryddor, chili..

Anonym: Jag har inte beställt från Sunfood än, mest för att jag hellre beställer från UK / Shazzie för kortare frakt. Sunfood är ju från USA och har en bra kvalité på sina varor. Sunfood är en av de äldsta märkena som säljer rawfood om inte DEN äldsta. Jag vet att folk är nöjda med hans varor. En bra bas för superfoods är kakao och maca, börja med det. Vill du gärna göra efterrätter så köp hem lite rolig kakaosmör eller cocosnötolja/smör. Testa dig fram med hampafrön, olika nötsmör och annat du dras till.

Lycka till!
/Karolina

Ingela said...

Kiwin innehåller även lite omega-3 :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...