Wednesday, September 29, 2010

Fruit and chocolate breakfast recipes

Beloved Crew of the Mothership! Hi and good gorgeous morning  ---<----<@

There's nothing like a good start of the day, and what could be a better start than of delicious healthy raw food? J got this chocolate mousse for breakfast this morning, I got myself two big cups of Yerba Mate tea, that awaken a tired head like nothing else... I drink it in the mornings and around 15 a clock. Can't get enough of green tea.





Love raw's Spicy Breakfast Chocolate Mousse


• 3/4 cup cashew nuts
• 3 pinches of salt
• 1/4 dessertspoon real vanilla (seeds)
• 1/2 table spoon mesquite
• 1 table spoon kakao powder
• 1/2 dessertspoon cinnamon
• 1/2 dessertspoon clove powder
• 1/3 cup water
• 1/2 table spoon yacon sirup
• 1,5 table spoon agave nectar
• 2,5 table spoon coconut butter (at room temperature)

In a food processor mix all de dry ingredients into a flour. Then add the rest of the ingredients and process until smooth. Put in the fridge for until hard. Put the mousse in a pastry bag and make a swirl in glasses. Decorate with some pecans and cashews.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


Love Raw's Kryddiga Frukost-Chokladmousse

• 2 dl cashewnötter
• 3 nypor salt
• 1 krm äkta vanilj
• 1/2 msk mesquite pulver
• 1 msk raw kakao
• 3 puffar kanel
• 3 puffar nejlika
• 1 dl vatten
• 1/2 msk yacon sirap
• 1,5 msk agave nectar
• 2,5 msk cocos fett (rums mjukt)

Mixa först de torra ingredienserna till ett mjöl och tillsätt sen resten. Mixa tills du fått en riktigt smooth kräm, ställ i kylen tills stel, spritsa sen i glas och dekorera med pecannötter och cashews.




This is another breakfast favorite, a simple fruit salad. I find it to be grounding for the entire body. Some of this, a cup of yerba mate tea and yoga in the nature lifts your day to higher dimensions..

A simple Morning Fruit salad

• 2 bananas
• 1 mango
• 2-3 kiwis
• a handfull of raisins
• a handfull of cashews
• green grapes as many as you like
• 1 big apple

Rinse, peel and cut the fruits and put in a nice bowl. Pour some agave nectar on top. Always buy organic fruits to raise the vibration of the food.



Enjoying the first rays of autumn, doing hatha yoga by the Black Creek in the most beautiful surrounding. You can almost see the fairies flying around. It's amazing to feel the differences in your body after a session.. And how your body tunes in with the positions a little bit better every time.





~Swedish autumn~



Share/Bookmark

10 comments:

Just Cake Girl said...

It's 7 am here, i'm at work and want that breakfast!! looks amazing!

Gabriele Agustini said...

Thank you for giving the recipe!! I can't wait to try it!
And thanks for taking the time to write them in both languages.
Lovely pictures of you!
Hugs,
gabriele

Tina said...

Forst vill jag bara saga att jag alskar din blogg!

Men sen sa undrar jag ocksa om du har last det har:
http://www.raw-food-health.net/RawChocolate.html

Jag har inte sett sidan foran idag och tankte att, eftersom att du ar (minst) lika intresserad av halsa som oss andra ra-veganer, sa kanske det har ar nagonting du vill lasa...

Kram!

Love Raw ~ Karolina said...
This comment has been removed by the author.
Love Raw ~ Karolina said...

Just cake girl: Thank you! ^_^

Gabrielle: I hope you like it! Hugs!

Tina: Hej och tack för länken! Jag har sett att diskussionen ang raw kakaos hälsoeffekters vara eller icke vara kommit upp. Jag kör på inställningen att min kropp berättar om den vill ha eller inte vill ha viss mat, jag muskeltestar och känner in. Om muskeltestet visar att kroppen vill ha raw kakao så får den det.

Det där med gift i mat är något som många raw veganer är helt rädda för. Det finns "gift" i alfalfa groddar, i svartpeppar, celleri o spirulina. Men mest av allt finns nog giftet i luften vi andas, i kläderna vi bär, i möblerna vi använder och i rädslan för gifter, för att inte tala om den elektriska smoggen i städerna :) Ska man akta sig för allt dåligt så måste man kapsla in sig i en liten bubbla nånstans i urskogen och aldrig göra något och äta de typ fem livsmedel som är kvar sen resten dissats av nojjiga raw veganer :D Jag tror som sagt att den nojjan är en större stress o påfrestning för kroppen än de påstådda gifterna i sig.

Det är lite upp till hur man vill leva. Jag upplevde att min kropp blev väldigt skör och bräcklig av en high raw vegan kost, jag fick tokdiarré av att äta en halv sillbit på julbordet ett år och en sån kropp vill jag inte leva med. En raw person sa en gång att nu var hon så ren att hon inte ens tålde ett korn av himalayasalt, grattis lixom.. Nu äter jag lite av varje och känner mig stark igen.

De ämnen som räknades upp som skulle göra raw kakao dålig var tex tanniner som finns i vindruvor så då är vindruvor också giftiga och ska inte ätas. Tanninet försvinner dessutom från cacaobönan när den fermenteras (alltså jäser). Oxalsyra var nästa "gift" vilket ju finns i rabarber, spenat o te och kan vara irriterande för tarmen om man äter för mycket. Så där är det nog ingen fara på taket heller. Cannabioniderna är knappast något gift.. det är ett rent faktafel från länken. Cannabis skrivs ut på recept av läkare i USA pga dess helande förmågor på en mängd olika åkommor, dock innehåller ju inte kakao cannabis. Aflatoxiner är ett möggelgift som finns på mat som blivit felhanterade. Ett regelbundet intag av morötter, celleri, palsternacka, persilja reducerar de farliga effekterna av det här giftet. Man kan inte med rätta påstå att alla raw kakaobönor skulle innehålla aflatoxiner. I såfall ska man akta sig för att äta mat som mandlar, solrosfrön, majs, ris och olika kryddor för de kan också innehålla aflatoxiner.

Love Raw ~ Karolina said...
This comment has been removed by the author.
Tina said...

Jag forstar helt och hallet vad du menar med att negativa tankar ar varre an det negativa i sig. Och jag haller med. Harligt att hora att du har en sadan halsosam livssyn. Jag blir ater igen inspirerad. Och tack for mer information gallande kakaon, jag ska forsoka halla det i minnet!

Love Raw ~ Karolina said...

Tina: :D <3

Det finns en raw food hype som jag tycker är fanatisk och så lite klinisk. Det viktiga är att man hittar en väg som passar en själv och utvecklar en kontakt med sin unika kropp, inte att följa en diet som tex 80 10 10 dieten som många raw kör med nu. Det blir ett himla spinn. Det är nån som har läst nått och vurmar för det, så hakar alla på och har plötsligt glömt det som gällde förra månaden, haha.. *förvirring* Jag tror det blir så när man är för mycket uppe i sitt huvud :)

Kram!

peppen-Maria said...

Wow den ser härligt ut den där moussen. Blir den till 1 eller 2 personer?

Mvh
Maria

Love Raw ~ Karolina said...

Hej Maria :) Det blir en god, lite större portion för en!

Allt gott~
Karolina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...